Epreuve E3C : Anglais – LVA et LVB
Voie : Toutes voies
Niveau d’études : Classe de Terminale
Session : 2025
Durée de l’épreuve : 1h30
Calculatrice : Interdite
Dictionnaire : Interdit
Numéro du sujet : LVAANG319 – LVABNG319
Compréhension de l’oral, de l’écrit et expression écrite
L’ensemble du sujet porte sur l’axe 6 du programme : Innovations scientifiques et responsabilité.
Les documents
Document vidéo
Titre : How social media affects adolescent brains
Source : CBS News This Morning, 10 December 2018
Extrait de l’annale :
1. Compréhension de l’oral (10 points)
En rendant compte, en français, du document, vous montrerez que vous avez identifié et compris :
– la nature et le thème principal du document ;
– la situation, les événements, les informations ;
– les personnes, leur fonction ou leur rôle et, le cas échéant, leurs points de vue ;
– les éventuels éléments implicites ;
2. Compréhension de l’écrit (10 points)
Answer the following questions in English, using your own words:
a) After reading the text, what can you say about
– the main topic of the text?
– the results of the study conducted in Denmark in 2016?
– the reasons why young people are more seriously affected?
b) Comment on the following passage:
“While that’s probably true, Vannucci says the relationship seems to flow both ways— meaning people with anxiety or mood disorders are more likely to use social media compulsively, but that compulsive use may also promote these sorts of negative emotional states.”
c) Explain what the goal of this document is.
3. Expression écrite (10 points)
Vous traiterez, en anglais et en 120 mots au moins, l’un des deux sujets suivants, au choix.
Sujet A
Although it was quite difficult, you have managed to stop using social media and are very happy about it. You want to share your experience with a friend by e-mail. Write your e-mail.
Sujet B
According to some people, social media can help to make the world better. Illustrate with a few examples to show how.