Epreuve E3C : Anglais – LVA et LVB
Voie : Toutes voies
Niveau d’études : Classe de Terminale
Session : 2025
Durée de l’épreuve : 1h30
Calculatrice : Interdite
Dictionnaire : Interdit
Numéro du sujet : CTCANGL06552A – CTCANGL06552B
Compréhension de l’oral, de l’écrit et expression écrite
L’ensemble du sujet porte sur l’axe 3 du programme : Art et pouvoir.
Les documents
Document vidéo
Titre : Can art amend history? | TED Talk by Titus Kaphar, April 2017
Source : TED2017
https://www.ted.com/talks/titus_kaphar_can_art_amend_history
Extrait de l’annale :
1. Compréhension de l’oral (10 points)
Vous rendrez compte, en français, de ce que vous avez compris du document.
2. Compréhension de l’écrit (10 points)
a- Compréhension de l’écrit (texte)
Give an account of the text, in English and in your own words, focusing on the different connections that can be made between art, politics and social current issues and paying attention to the different types of power relationships.
b- Compréhension de l’ensemble du dossier (vidéo et texte)
Consider the two documents and comment on the representation of history through sculptures and its impact on society.
3. Expression écrite (10 points)
Vous traiterez, en anglais et en 120 mots au moins, l’un des deux sujets suivants, au choix.
Sujet A
Examine Bansky’s proposal for what to do with Colston’s statue (picture below). What do you think governments should do about monuments representing painful periods of history?
Sujet B
Write an essay on a famous public monument from the English-speaking world in order to demonstrate what collective story it tells and how it is a symbol of power.