Epreuve E3C : Anglais – LVA et LVB
Voie : Toutes voies
Niveau d’études : Classe de Terminale
Session : 2025
Durée de l’épreuve : 1h30
Calculatrice : Interdite
Dictionnaire : Interdit
Numéro du sujet : CTCANGL06577A – CTCANGL06577B
Compréhension de l’oral, de l’écrit et expression écrite
L’ensemble du sujet porte sur l’axe 7 du programme : Diversité et inclusion.
Les documents
Document vidéo
Titre : Keeping The Navajo Language Relevant | “Here and Now”, Laurel Morales
Source : WBUR, Boston’s NPR News Station, www.wbur.org, May 2, 2016
Extrait de l’annale :
1. Compréhension de l’oral (10 points)
En rendant compte, en français, du document, vous montrerez que vous avez identifié et compris :
– la nature et le thème principal du document ;
– la situation, les événements, les informations ;
– les personnes, leur fonction ou leur rôle et, le cas échéant, leurs points de vue ;
– les éventuels éléments implicites ;
– le but, la fonction du document (relater, informer, convaincre, critiquer, dénoncer, divertir, etc.).
2. Compréhension de l’écrit (10 points)
a- Compréhension du texte 1
Give an account of text 1, in English and in your own words, paying particular
attention to the main character’s way of life and reactions.
b- Compréhension du texte 2
Give an account of text 2, in English and in your own words, focusing especially on this passage:
“So I came into my work as a poet with a sense of responsibility. Knowing we could all die. Our words mattered. I came into poetry feeling as though, on some level, these words were not just mine but my grandparents’, their parents’. And I was helping others speak, especially Native women. Because, you know, the men were always talking.
My spirit asked, where are the Native women’s voices?”
c- Compréhension des deux textes
After your accounts of texts 1 and 2, say what issue both these texts tackle.
3. Expression écrite (10 points)
Vous traiterez, en anglais et en 120 mots au moins, l’un des deux sujets suivants, au choix.
Sujet A
Write an article for your school newspaper to promote a positive view of Native American heritage as well as cultural and linguistic diversity in your high school.
Sujet B
Joy Harjo has given a lecture about her poetry in an American high school. You are a student at that school; write a post for the school website relating the conference and giving your opinion about the points the poet made in her lecture.