Epreuve E3C : Anglais – LVA et LVB
Voie : Toutes voies
Niveau d’études : Classe de Terminale
Session : 2025
Durée de l’épreuve : 1h30
Calculatrice : Interdite
Dictionnaire : Interdit
Numéro du sujet : CTCANGL06586A – CTCANGL06586B
Compréhension de l’oral, de l’écrit et expression écrite
L’ensemble du sujet porte sur l’axe 8 du programme : Territoire et mémoire.
Les documents
Document vidéo
Titre : Inside life on the Lakota Sioux reservation
Source :ABC News – October 14, 2011
https://www.youtube.com/watch?v=IJapHc7B8Xs
Extrait de l’annale :
1. Compréhension de l’oral (10 points)
Vous rendrez compte, en français, de ce que vous avez compris du document.
2. Compréhension de l’écrit (10 points)
Compréhension du texte
Give an account of the text, in English and in your own words, focusing on:
– the difficulties encountered by the various people mentioned,
– their claims and arguments about the land,
– the various points of view,
– how the demands to repair the school system can make a change.
Compréhension de l’ensemble du dossier (document vidéo et texte)
Consider the two documents and explain how far the acknowledgement of Native Americans’ heritage can give hope for their future.
3. Expression écrite (10 points)
Vous traiterez, en anglais et en 120 mots au moins, l’un des deux sujets suivants, au choix.
Sujet A
You are the governor of California delivering a speech to apologize to Native Americans and acknowledge the prejudice that has been committed. Write down the speech.
Sujet B
As the saying goes: “If you know where you come from, then you know where you’re going”. From that perspective, does it appear that native people in America have a chance for a better future? Explain and justify your point of view.