Epreuve E3C : Anglais – LVA et LVB
Voie : Toutes voies
Niveau d’études : Classe de Terminale
Session : 2025
Durée de l’épreuve : 1h30
Calculatrice : Interdite
Dictionnaire : Interdit
Numéro du sujet : LVAANG3132 – LVABNG3132
Compréhension de l’oral, de l’écrit et expression écrite
L’ensemble du sujet porte sur l’axe 7 du programme : Diversité et inclusion.
Les documents
Document vidéo
Titre : Māori Language Week
Source : 1News TVNZ, September 11, 2023
Extrait de l’annale :
1. Compréhension de l’oral (10 points)
Vous rendrez compte, en français, de ce que vous avez compris du document.
2. Compréhension de l’écrit (10 points)
a- Compréhension de l’écrit (texte)
Give an account of the document, in your own words and in English.
In your account:
– present the narrator (age, life experience, state of mind);
– explain who the narrator asks questions to about Chappy and why he asks questions about him;
– present the place of languages in this family.
b- Compréhension de l’ensemble du dossier (vidéo et texte)
Consider the two documents and explain how languages can lead to a better knowledge of oneself and how it encourages the acceptance of cultural diversity.
3. Expression écrite (10 points)
Vous traiterez, en anglais et en 120 mots au moins, l’un des deux sujets suivants, au choix.
Sujet A
You are a headmaster or headmistress in New Zealand and your school is advertising for Māori language classes. Write the school website article to inform parents about this new opportunity. You will try to convince them to enroll their children in this course, insisting on the advantages it could bring to each student and to the community at large.
Sujet B
Discuss the following statement:
Speaking a different language can open up to new ideas and new ways to perceive life. It also improves people’s tolerance to the unknown.