Epreuve E3C : Anglais – LVA et LVB
Voie : Toutes voies
Niveau d’études : Classe de Terminale
Session : 2025
Durée de l’épreuve : 1h30
Calculatrice : Interdite
Dictionnaire : Interdit
Numéro du sujet : LVAANG3137 – LVABNG3137
Compréhension de l’oral, de l’écrit et expression écrite
L’ensemble du sujet porte sur l’axe 5 du programme : Fictions et réalités.
Les documents
Document vidéo
Titre : The (Real) Story of Thanksgiving
Source : NBC New York, November 24, 2021
Extrait de l’annale :
1. Compréhension de l’oral (10 points)
Vous rendrez compte, en français, de ce que vous avez compris du document.
2. Compréhension de l’écrit (10 points)
Compréhension du texte
Give an account of the document, in English and in your own words:
– identify the nature and purpose of the text;
– explain who Ruth Hopkins is, what she demonstrates and her hopes for Thanksgiving Day;
– briefly explain what really happened on the first Thanksgiving and the present consequences according to the author;
– explain what the “National Day of Mourning” is (l. 32) and where it comes from.
3. Expression écrite (10 points)
Vous traiterez, en anglais et en 120 mots au moins, l’un des deux sujets suivants, au choix.
Sujet A
Do you think the celebration of Thanksgiving should evolve to get closer to the historical facts? Support your answer with arguments and examples.
Sujet B
Ruth Hopkins writes: “We can use this day to teach history, rather than hide it.” (l. 43)
In your opinion, why is it important to know your country’s true history and not to hide or transform it? Justify your answer.