Bac Général
Classe : Terminale
Centre d’examen : Métropole
Matière : LLCER Anglais
Année : 2024
Session : Normale
Durée de l’épreuve : 3 heures 30
Repère de l’épreuve : 24-LLCERANME1
L’usage du dictionnaire unilingue non encyclopédique est autorisé.
La calculatrice n’est pas autorisée.
Synthèse 16 points
Traduction ou transposition 4 points
SUJET 1
Thématique : « Arts et débats d’idées »
Partie 1 : Synthèse du dossier, en anglais (16 points)
Prenez connaissance de la thématique ci-dessus et du dossier composé des documents A, B et C et répondez en anglais à la consigne suivante (500 mots environ) :
Paying particular attention to the specificities of the three documents, show how they interact to reflect the ways in which artists are inspired by New York City.
Partie 2 : Traduction, en français (4 points)
Traduisez en français le passage suivant du document A (lignes 9 à 14) :
A very thin little path had been cleared on Eighty-second Street between Lexington and Third, just wide enough for two able-bodied people to squeeze through. The snow was piled high on either side. A small canyon, really, in the middle of the footpath. On the street—a quiet street at the best of times, if anything can be quiet in New York—the cars were buried under drifts. The telegraph wires sagged. The underside of the tree branches appeared like brushstrokes on the air.
SUJET 2
Thématique : « Expression et construction de soi »
Partie 1 : Synthèse du dossier, en anglais (16 points)
Prenez connaissance de la thématique ci-dessus et du dossier composé des documents A, B et C et répondez en anglais à la consigne suivante (500 mots environ) :
Paying particular attention to the specificities of the three documents, show how they interact to reflect on the impact of education on learners.
Partie 2 : Traduction, en français (4 points)
Traduisez en français le passage suivant du document A (lignes 18 à 22) :
Even though she was a teacher and had a professional role to fill, it made me realise that it shouldn’t stop you from being human, from being caring. It’s something I think about in my professional career. It’s so easy to be the cold professional with your job, but actually caring about the lives, achievements and successes of people around you doesn’t hurt your job. If anything, it makes you work better with people.