Bac Général
Classe : Terminale
Centre d’examen : Polynésie
Matière : LLCER Anglais
Année : 2024
Session : Normale
Durée de l’épreuve : 3 heures 30
Repère de l’épreuve : 24-LLCERANPO1
L’usage du dictionnaire unilingue non encyclopédique est autorisé.
La calculatrice n’est pas autorisée.
Synthèse 16 points
Traduction ou transposition 4 points
SUJET 1
Thématique : « Expression et construction de soi »
Partie 1 : Synthèse du dossier, en anglais (16 points)
Prenez connaissance de la thématique ci-dessus et du dossier composé des documents A, B et C et traitez en anglais la consigne suivante (500 mots environ) :
Taking into account the specificities of the documents, explain how literature helps both readers and writers deal with reality.
Partie 2 : Traduction, en français (4 points)
Translate the following passage from Document A into French.
L’usage du dictionnaire unilingue non encyclopédique est autorisé.
‘What kind of books do you like?’
‘I like books about nice people. And a story where it all comes out right in the end.’
‘But Nancibel, that’s not true to life.’
‘I dare say not. Why should it be?’
‘You’re an escapist’
‘Pardon?’
‘You don’t want to face facts.’
‘Not in story books, I don’t. I face plenty between Monday and Saturday without
reading any of them.
Bruce sighed.
‘I don’t think a book ought to be sad,’ said Nancibel, ‘unless it’s a great classical book
like Wuthering Heights.’
(lines 1-12)
SUJET 2
Thématique : « Voyages, territoires, frontières »
Partie 1 : Synthèse du dossier, en anglais (16 points)
Prenez connaissance de la thématique ci-dessus et du dossier composé des
documents A, B et C et traitez en anglais la consigne suivante (500 mots
environ) :
Taking into account the specificities of the documents, compare the representations of space conquest.
Partie 2 : Traduction, en français (4 points)
Translate the following passage from document A into French.
L’usage du dictionnaire unilingue non encyclopédique est autorisé.
For the eyes of the world now look into space, to the moon and to the planets beyond, and we have vowed that we shall not see it governed by a hostile flag of conquest, but by a banner of freedom and peace. We have vowed that we shall not see space filled with weapons of mass destruction, but with instruments of knowledge and understanding.
Yet the vows of this Nation can only be fulfilled if we in this Nation are first, and, therefore, we intend to be first.
(lines 9 to 16)